Αρχική Σελίδα / Για τη Γυναίκα / Παιδί - Εκπαίδευση / ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Πώς να διαχειριστείτε το άγχος!
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Πώς να διαχειριστείτε το άγχος!
Worried girl standing alone from her classmates

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Πώς να διαχειριστείτε το άγχος!

1 Αστέρι2 Αστέρια3 Αστέρια4 Αστέρια5 Αστέρια (Χωρίς αξιολογήσεις)
Παρακαλώ περιμένετε ...

Έφτασε ο καιρός της επιστροφής στις σχολικές τάξεις, γεγονός που ενδεχομένως να προκαλεί έντονη ανησυχία στους γονείς που μάχονται να οργανώσουν τη νέα σχολική χρονιά, αλλά και στα ίδια τα παιδιά που μεταβαίνουν σε ένα νέο περιβάλλον.

Σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών των ΗΠΑ (CDC, 2018), περίπου το 3% των παιδιών ηλικίας 3 – 17 ετών εμφανίζουν κάποια αγχώδη διαταραχή, η οποία αφορά κυρίως σε ανησυχίες σχετικά με το δικαίωμα προτίμησης του σχολείου, το άγχος αποχωρισμού και ποικίλες κοινωνικές συνθήκες στις οποίες το παιδί καλείται να εμπλακεί με την ένταξή του στο σχολικό πλαίσιο.

Οργανώστε ένα πρόγραμμα ύπνου

Σύμφωνα με τους παιδιάτρους, τα περισσότερα παιδιά χρειάζονται περίπου 8-13 ώρες ύπνου τις νυχτερινές ώρες. Η τήρηση του ωραρίου μοιάζει να είναι πολύ σημαντική καθώς ενισχύει τη προσοχή και τη συγκέντρωση, τις μνημονικές λειτουργίες και τη συνολική ψυχική υγεία. Σε περιπτώσεις που το πρόγραμμα και το ωράριο του ύπνου δεν τηρείται, τα παιδιά παρουσιάζουν έντονα σημάδια ευερεθιστότητας και αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης προβλημάτων στην ψυχική υγεία τους.

Ρωτήστε για τυχόν ανησυχίες και φόβους

Αν και υπάρχουν σημάδια που μας προϊδεάζουν για την ύπαρξη άγχους, όπως ο στομαχόπονος, η αποφυγή καταστάσεων και η δυσκολία στον ύπνο, είναι αρκετά συνηθισμένο για τους γονείς ή τους ενήλικες γενικότερα να μην αναγνωρίζουν το άγχος των παιδιών τους. Συνεπώς, για να ανακαλύψει κανείς τις ενδότερες σκέψεις και ανησυχίες ενός παιδιού, πρέπει απλά να αφιερώσει λίγο χρόνο και να κάνει κάποιες συγκεκριμένες ερωτήσεις, όπως:

  • Τι είναι αυτό που σε ανησυχεί για το σχολείο;
  • Ένιωθες καθόλου άγχος την προηγούμενη σχολική χρονιά;
  • Υπάρχει κάτι που δεν σε ενθουσιάζει στη φετινή σχολική χρονιά;

Προετοιμασία

Τις περισσότερες φορές το άγχος και ο φόβος πηγάζουν από το άγνωστο ή το ασαφές μιας συνθήκης. Ο σχεδιασμός ενός πλάνου δύναται να οδηγήσει σε μείωση του άγχους που προκαλείται από τις αρνητικές σκέψεις και τις προσδοκίες. Για παράδειγμα, εάν ένα παιδί αλλάζει σχολικό περιβάλλον χρειάζεται να αφιερωθεί χρόνος για να συζητηθεί ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάζει να προσεγγίσει τα νέα παιδιά ή να ζητήσει βοήθεια από τους δασκάλους του.

Στρατηγικές αντιμετώπισης

Για πολλά παιδιά η αντιμετώπιση του άγχους φαντάζει μια δύσκολη διαδικασία. Ωστόσο ορισμένες απλές στρατηγικές αντιμετώπισης που μπορεί κανείς να μεταδώσει σε ένα παιδί είναι οι ακόλουθες:

  • Εκπαίδευση και προτροπή για τη χρήση θετικού εσωτερικού διαλόγου («Μπορώ να το κάνω, Όλα θα πάνε καλά»).
  • Εκπαίδευση σε τεχνικές χαλάρωσης μέσω νοερής απεικόνισης («Φαντάσου ότι βρίσκεσαι σε ένα αγαπημένο σου μέρος»).
  • Ασκήσεις βαθιάς αναπνοής («Φαντάσου ότι οι πνεύμονές σου είναι μπαλόνια τα οποία ξεφουσκώνουν αργά»).

Συμπέρασμα

Η επιστροφή στο σχολικό περιβάλλον αποτελεί μια στρεσογόνα συνθήκη για πολλά παιδιά. Οφείλουμε, λοιπόν, να δομήσουμε ένα συναισθηματικά ασφαλές πλαίσιο εντός του οποίου να επιτρέπεται η έκφραση των ανησυχιών τους και να δύναται η δυνατότητα παροχής βοήθειας, με σκοπό την ενδυνάμωση του παιδιού και τη μείωση του άγχους του.

Από την έντυπη έκδοση του Free Press Magazine “Εντυπάκι”. Δείτε το τεύχος 34 πατώντας εδώ