Αρχική Σελίδα / Πολιτισμός / ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: Η αιώνια ζωή!
ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: Η αιώνια ζωή!

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: Η αιώνια ζωή!

1 Αστέρι2 Αστέρια3 Αστέρια4 Αστέρια5 Αστέρια (1 αξιολογήσεις, μέσος όρος: 3,00 από 5)
Παρακαλώ περιμένετε ...

Άρωμα πνευματικής ανησυχίας αποπνέει το ερώτημα του πλούσιου «νεανίσκου» της ευαγγελικής διηγήσεως. Ποθεί την τελειότητα, θέλει να εισέλθει στην αιώνια ζωή. Με αγαθή και καλοπροαίρετη διάθεση απευθύνεται στον Ιησού «γονυπετών» αφήνοντας την επιθυμία του για την άλλη ζωή να εκφρασθεί. Ο Ιησούς έχει μπροστά του την περίπτωση ενός νέου ανθρώπου, που εκτελεί τα θρησκευτικά του καθήκοντα σύμφωνα με το νόμο, αλλά δεν μπορεί να κατανοήσει την απόλυτη απαίτηση του Θεού για τον όλο άνθρωπο.

«Τι αγαθόν ποιήσω ίνα έχω ζωήν αιώνιον;» «Θέλεις εισελθείν εις την ζωήν; Τήρησον τας εντολάς». Σαφής απάντηση. Τήρησε τις εντολές, του υποδεικνύει ο διδάσκαλος και του υπενθυμίζει όσες εντολές αναφέρονται στις κοινωνικές και διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων. «Ου φονεύσεις, ου μοιχεύσεις, ου κλέψεις, ου ψευδομαρτυρήσεις, τίμα τον πατέρα και την μητέρα, αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτόν». Και ακούοντας αυτά ο νεανίσκος νοιώθει χαρά και ικανοποίηση, γιατί τα είχε τηρήσει και εφαρμόσει με συνέπεια και ακρίβεια. Όμως τον καταλαμβάνει κρυφή υπερηφάνεια. Ερωτά αν υστερεί σε κάτι ακόμη. Πιστεύει ότι θα ακούσει πως πρέπει να τηρήσει κάποια ακόμη εντολή ή ότι θα ακούσει το δίκαιο έπαινο του διδασκάλου, γιατί τήρησε ό,τι περιέχει ο Νόμος. Πάντως δεν ήταν προετοιμασμένος να ακούσει αυτό που του πρότεινε ο Χριστός. «Ει θέλεις τέλειος είναι ύπαγε, πώλησόν σου τα υπάρχοντα και δος πτωχοίς». Τότε «έξεις θησαυρόν εν ουρανώ και δεύρο ακολούθει μοι».

Η ευκαιρία της τελειότητας παρέχεται ακριβώς την στιγμή που ο νεανίσκος αποδέχεται την απαίτηση του Θεού, η οποία δεν συνίσταται στην τήρηση ορισμένων εντολών μόνον, αλλά στην αποδέσμευση του όλου ανθρώπου από όσα τον κρατούν δέσμιο μέσα στον κόσμο.

Η περίπτωση του νεανίσκου μας αποκαλύπτει ότι είναι δυνατόν να τηρεί κανείς τις εντολές του Θεού και συγχρόνως να είναι παγιδευμένος μέσα στα υλικά αγαθά ή μέσα στους διαφόρους μηχανισμούς που ο εγωισμός μας επινοεί, για να κρατηθεί όσο γίνεται σταθερότερος στη ζωή και να κατανικήσει τον φόβο του θανάτου. Έτσι όμως δημιουργείται η ψευδαίσθηση ότι έχουμε εκπληρώσει τα καθήκοντά μας προς το Θεό και παράλληλα προς τον πλησίον, όταν όμως υπάρξει μία κρίσιμη στιγμή στη ζωή μας, τότε λαμβάνουμε θέση τέτοια, που κάνει φανερή την αιχμαλωσία μας στις δυνάμεις αυτού του κόσμου. Ο Ιησούς όμως με όσα λέγει θέλει να τονίσει ότι το αποκαλυπτόμενο θείο θέλημα μέσω Αυτού δεν επιδέχεται συμβιβασμούς, εκπτώσεις και υποχωρήσεις, αλλά προϋποθέτει και απαιτεί την πλήρη απαγκίστρωση από τα υλικά αγαθά, που κατά κανόνα αποτελούν εμπόδιο για την τελειότητα.

Η θρησκευτικότητα του «πλούσιου» νεανία κάλυπτε μέρος μόνο της ζωής του, όχι όμως το σύνολό της. Δεν ήταν πρόθυμος να παραδοθεί στην απόλυτη απαίτηση του Θεού, γι’ αυτό και έφυγε λυπημένος. Αναδεικνύεται έτσι η δυσχέρεια εισόδου στη βασιλεία του Θεού, εκείνων που προσκολλούνται στον υλικό πλούτο, εκείνων που δεν είναι πρόθυμοι να απαγκιστρωθούν από τα δεσμά του επιγείου θησαυρού, εκείνων που δεν εμπιστεύονται την Θεία Πρόνοια του Θεού και αρνούνται να ακολουθήσουν τον Χριστό, να ανταλλάξουν τα αγαθά με θησαυρό «εν ουρανώ». Αυτό το δύσκολο άθλημα, το «δεύρο ακολούθει μοι» που ανθρωπίνως θεωρείται αδύνατο, προσφέρεται ως δώρο από τον ουρανό, αφού «πάντα δυνατά εστί παρά τώ Θεώ».

Το Ευαγγέλιο του Χριστού δεν αποτελεί καταδίκη του πλούτου, ούτε θέλει να υποστηρίξει τον αποκλεισμό τῶν «πλουσίων» από την βασιλεία του Θεού. Πολύ εύστοχα γράφει ο Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς ότι ο πλούτος δεν είναι κακός από μόνος του αλλά η προσκόλληση του ίδιου του ανθρώπου σε ό,τι ονομάζεται από τον ίδιο πλούτος. Χρειάζεται, λοιπόν, προσοχή. Ο θησαυρός «εν ουρανώ» εξαρτάται από το πόσο έχουμε εμπιστοσύνη στον Θεό και την σωστή διαχείριση των επιγείων μας αγαθών.

ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ Φ.Ν.Θ.
ΙΕΡΟΔΙΑΚΟΝΟΣ ΔΑΝΙΗΛ ΚΑΡΙΠΙΔΗΣ