Αρχική Σελίδα / Πολιτισμός / ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: Η μετάβαση από την ιδιοτέλεια στην ανιδιοτέλεια!
ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: Η μετάβαση από την ιδιοτέλεια στην ανιδιοτέλεια!

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: Η μετάβαση από την ιδιοτέλεια στην ανιδιοτέλεια!

1 Αστέρι2 Αστέρια3 Αστέρια4 Αστέρια5 Αστέρια (Χωρίς αξιολογήσεις)
Παρακαλώ περιμένετε ...

Κέντρο της αυριανής ευαγγελικής περικοπής είναι ο χρυσός κανόνας του Ευαγγελίου «Όπως θέλετε να σας συμπεριφέρονται οι άνθρωποι, έτσι ακριβώς να συμπεριφέρεστε και εσείς σε αυτούς» όπου καθορίζει τις αληθινές σχέσεις αγάπης μεταξύ των ανθρώπων.  Ο τρόπος συμπεριφοράς του ανθρώπου προς τους συνανθρώπους του αποτελεί μείζον και θεμελειώδες στοιχείο, για την επικράτηση της ισορροπίας  και της αρμονικής συνύπαρξης στο κοινωνικό περιβάλλον.

Οι άνθρωποι έχουνε την τάση να αγαπούν αυτούς που ικανοποιούν το εγώ τους, αποβλέποντας στην προσωπική τους ωφέλεια και στο συμφέρον. Η κατάσταση αυτή είναι συνηθισμένη και δεν είναι αναστρέψιμη, ειδικότερα στις ημέρες μας όπου κυριαρχεί το ατομοκεντρικό πνεύμα της εποχής μας το οποίο δυστυχώς επιδρά αρνητικά.  Ο άνθρωπος θέτει ως κέντρο και σημείο ζωής του τον εαυτό του και επιδιώκει πάντοτε την ανταπόδοση σε αυτά που παρέχει. Η συναλλαγή με τον συνάνθρωπό του έχει  ως κριτήριο και πρότυπο τις δικές του ανάγκες και προσδοκίες. Έτσι φτάνουμε στο σημείο ο άνθρωπος να χρησιμοποιείται ως μέσο για την κάλυψη αναγκών και να λησμονείται ως ξεχωριστό και μοναδικό πρόσωπο μέσα στον κόσμο, με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται ένας τυποποιημένος κοινωνικός περίγυρος στον οποίο να κυριαρχεί ο περιορισμός και ο εγκλωβισμός στην ατομικότητα.

Και όμως η αγάπη αυτού του είδους είναι σημείο της απομάκρυνσής μας από τον Θεό, διότι επιχειρείται πάντοτε με ιδιοτέλεια.   Το γεγονός ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να αγαπήσει αυτόν που δεν ανταποκρίνεται στις επιθυμίες του και δεν ταυτίζεται με το είναι του αποδεικνύει τον λανθασμένο τρόπο ερμηνείας και αντίληψης της έννοιας της αγάπης. Γι αυτό ο άνθρωπος δεν θα πρέπει να θέτει όρους και προϋποθέσεις στις σχέσεις του αλλά να εκφράζει το είναι του μέσα από την αγαπητική σχέση του με τον Θεό. Όταν από την έννοια αυτή απουσιάζει ο Θεός τότε δεν υπάρχει αληθινό περιεχόμενο. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι απουσιάζει η αγαπητική διάθεση, διότι η αγάπη ευρίσκεται ριζωμένη στη ψυχή του ανθρώπου και η έκφρασή της είναι ψυχική.

Η αγάπη κατατάσσεται σε τρεις κατηγορίες : α) την ιδιοτελή που κατευθύνεται από το συμφέρον β) την φυσική που εκδηλώνεται στις σχέσεις γονέων και παιδιών και γ) την ανιδιοτελή που πηγάζει μέσα από την αγάπη προς τον Θεό και δεν αποβλέπει σε κανένα ιδιοτελές συμφέρον. Στην κατάσταση αυτή ο άνθρωπος πραγματοποιεί την δική του υπέρβαση. Αδειάζει το εγώ του, κενώνεται και οδηγείται στον Χριστό, ο οποίος έρχεται αύριο ακριβώς για να ανατρέψει τον λανθασμένο τρόπο σκέψης μας. Ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής στο λόγο του περί αγάπης αναφέρει ότι το να έχης τον πλησίον σου, όπως τον εαυτό σου, είναι φροντίδα απλώς για την ύπαρξη της ζωής, που περιλαμβάνεται στο φυσικό νόμο. Το να αγαπάς τον πλησίον σου ως τον εαυτό σου, σημαίνει και να προνοείς για τον πλησίον σου. Το να αγαπήσεις τον πλησίον σου πάνω από τον εαυτό σου, κάνοντας την υπέρβαση, ανήκει αποκλειστικά στο νόμο της χάριτος.

Ως χριστιανοί θα πρέπει να ορίσουμε στόχο την μετάβασή μας από την ιδιοτέλεια στην ανιδιοτέλεια διότι με την τελευταία καλλιεργείται η προσωπική μας υπέρβαση. Θα πρέπει να αναλογιστούμε την κένωση του Χριστού, ότι ηλθε στον κόσμο προκειμένου να γίνει υπήκοος και σύμμορφος στο θάνατο  για να απελεθερώσει τις δικές μας αδυναμίες και τα πάθη και να εκφράσει δι αυτού ο Θεός την απύθμενη αγάπη Του για το τελειότερο δημιούργημά Του. Για την  μετάβαση αυτή χρειάζεται υπεράνθρωπος αγώνας. Αγώνας ταπείνωσης, υπομονής , ελπίδας και  υπακοής.

Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως ΦΝΘ

Ιερομόναχος π.Παντελεήμων Σάββας