Αρχική Σελίδα / Για τη Γυναίκα / Παιδί - Εκπαίδευση / Διαταραχές λόγου & Ομιλίας Σε Δίγλωσσα Παιδιά!
Διαταραχές λόγου & Ομιλίας Σε Δίγλωσσα Παιδιά!

Διαταραχές λόγου & Ομιλίας Σε Δίγλωσσα Παιδιά!

1 Αστέρι2 Αστέρια3 Αστέρια4 Αστέρια5 Αστέρια (Χωρίς αξιολογήσεις)
Παρακαλώ περιμένετε ...

Με τον όρο διγλωσσία αναφερόμαστε στην κατάκτηση και χρήση δύο γλωσσών, που γίνεται παράλληλα κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων ανάπτυξης του παιδιού. Τα άτομα που χρησιμοποιούν δύο γλώσσες, λέγονται δίγλωσσα. Μερικά παιδιά μαθαίνουν και τις δύο γλώσσες εξίσου καλά. Μερικές φορές ωστόσο, η μία γλώσσα είναι καλύτερη από την άλλη. Η γλώσσα την οποία γνωρίζει και χρησιμοποιεί ευκολότερα ένα παιδί, είναι η κυρίαρχη γλώσσα.

Τι δείχνουν οι μελέτες

Οι πρώτες μελέτες που πραγματοποιήθηκαν για τη δίγλωσση γλωσσική ανάπτυξη, έδειξαν φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη στα δίγλωσσα παιδιά, ενώ οι δεύτερες αποκάλυψαν σχετική γλωσσική επιβράδυνση των δίγλωσσων σε σχέση με τα μονόγλωσσα παιδιά της ίδιας ηλικίας. Ενώ όμως τα δύο είδη μελετών δείχνουν να συγκρούονται, αυτό είναι μόνο επιφανειακό. Κάποιες δομές της γλωσσικής ανάπτυξης των δίγλωσσων ατόμων συμβαδίζουν με αυτή των μονόγλωσσων ενώ άλλες δε συμβαδίζουν.

Οι δυσκολίες

Πιο συγκεκριμένα, οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει ένα δίγλωσσο παιδί είναι οι εξής:

  • Φωνολογικά λάθη (κάποια φωνήματα μπορεί να μην υπάρχουν σε κάποιες γλώσσες).
  • Λάθη σε γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες.
  • Χρήση λέξεων και από τις δύο γλώσσες κατά τη διάρκεια της ομιλίας.
  • Φτωχό λεξιλόγιο στη μία γλώσσα.

Τι να κάνετε

Η ικανότητα ενός ατόμου να μάθει και να χρησιμοποιήσει μία δεύτερη γλώσσα, εξαρτάται πολύ από την ικανότητα της οικογένειάς του να μιλά τη δεύτερη γλώσσα. Εάν δεν μπορεί ο γονιός να χρησιμοποιεί μία γλώσσα σωστά, δε θα πρέπει να τη διδάσκει. Το παιδί θα πρέπει να ακούει σωστά μία γλώσσα για να μπορέσει να την κατακτήσει με τις σωστές βάσεις. Γενικότερα, μερικές οδηγίες προς τους γονείς δίγλωσσων παιδιών είναι οι εξής:

  • Χρησιμοποιήστε και τις δύο γλώσσες από την αρχή.
  • Χρησιμοποιήστε μόνο μία γλώσσα ανάλογα με τον τόπο που είναι το παιδί (π.χ. τα Ελληνικά χρησιμοποιούνται μόνο στο σχολείο και τα αγγλικά μόνο στο σπίτι.
  • Χρησιμοποιήστε μόνο μία γλώσσα ανάλογα με το θέμα (π.χ. κατά τη διάρκεια του φαγητού μιλάμε μόνο ρωσικά, ενώ τα ελληνικά χρησιμοποιούνται μόνο στο διάβασμα).
  • Χρησιμοποιήστε μόνο μία γλώσσα με το ανάλογο άτομο (π.χ. η μαμά θα μιλά μόνο γερμανικά και ο μπαμπάς μόνο ελληνικά).

Πώς μπορεί να βοηθήσει ένας λογοθεραπευτής;

Ανάλογα με το αποτέλεσμα της αξιολόγησης λόγου και ομιλίας θα πρέπει να δοθεί είτε θεραπεία για τη γλωσσική υστέρηση, είτε διδαχή για τη γλωσσολογική πλευρά του λόγου που δεν έχει κατακτηθεί.

Εφόσον διαπιστωθεί πως το παιδί παρουσιάζει καθυστέρηση λόγου ή γλωσσική καθυστέρηση, οι ειδικοί προτείνουν στους γονείς να διακόψουν για κάποιο χρονικό διάστημα τη χρήση της μιας γλώσσας και να ενισχυθεί σε μεγαλύτερο βαθμό η επαρκής κατάκτηση της γλώσσας που χρησιμοποιείται στην κοινωνία που μεγαλώνει το παιδί.

Από την έντυπη έκδοση του Free Press Magazine “Εντυπάκι”. Δείτε το τεύχος ΠΑΙΔΙ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 2019 πατώντας εδώ