Αρχική Σελίδα / Υγεία / Όραση & Μάθηση!
Όραση & Μάθηση!

Όραση & Μάθηση!

1 Αστέρι2 Αστέρια3 Αστέρια4 Αστέρια5 Αστέρια (Χωρίς αξιολογήσεις)
Παρακαλώ περιμένετε ...

Η μάθηση είναι πολύ στενά συνδεδεμένη με την όραση. Το 80% περίπου από αυτά που μαθαίνει ένα παιδί προκύπτουν από αυτά που βλέπει μέσω των οπτικών οδών. Αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα σε οποιοδήποτε σημείο της διαδρομής από τα μάτια μέχρι τον εγκέφαλο, τότε το παιδί δεν μπορεί να αναπτύξει όλο του το δυναμικό.

Οι σχολικές δραστηριότητες (διάβασμα, γράψιμο, ηλεκτρονικοί υπολογιστές) οι οποίες απαιτούν υψηλή ανάλυση χαρακτήρων, κατανόηση και αφομοίωση καινούργιων νοημάτων και εννοιών αποτελούν πηγή στρες για το οπτικό σύστημα, το οποίο οφείλει να λειτουργεί γρήγορα και αποτελεσματικά για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της μάθησης.

Οπτικές ικανότητες & Προβλήματα

Το παιδί πρέπει να αναπτύξει περισσότερες από 20 οπτικές ικανότητες, οι οποίες μαζί με την οπτική οξύτητα αποτελούν μέρος της πολύπλοκης διαδικασίας της όρασης και οι οποίες είναι απαραίτητες για την ανάγνωση και την κατανόηση της διδασκαλίας. Η σύγκλιση, η προσαρμογή, οι ακριβείς οφθαλμικές κινήσεις και η οπτική αντίληψη είναι μερικές από τις οπτικές δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ένα παιδί.

Οπτικά προβλήματα και παθήσεις οι οποίες εμφανίζονται ακόμα και στην προσχολική ηλικία, εάν δεν αντιμετωπισθούν έγκαιρα μπορεί να προκαλέσουν ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα και να επηρεάσουν την απόδοση του παιδιού στο σχολείο. Πολλά παιδιά είναι «προγραμματισμένα» να αποτύχουν ακαδημαϊκά επειδή το οπτικό τους σύστημα δεν έχει αναπτυχθεί αρκετά ώστε να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις των πρώτων σχολικών χρόνων.

Τα «σχολικά» συμπτώματα

Εάν ένα παιδί που αρχίζει το σχολείο έχει φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη αλλά εμφανίζει μαθησιακές δυσκολίες ή δυσκολία στην ανάγνωση, μπορεί να έχει κάποιο οφθαλμολογικό πρόβλημα.

Τα συμπτώματα που πρέπει να προσέξουν οι γονείς παιδιών σε σχολική ηλικία είναι:

Το παιδί τρίβει συνέχεια τα μάτια του ή τα ανοιγοκλείνει υπερβολικά.

Έχει μεγάλη ευαισθησία στο φως.

Αφύσικη ευθυγράμμιση ή κίνηση των ματιών.

Βλέπει τηλεόραση από πολύ μικρή απόσταση.

Αντιστρέφει γράμματα ή αριθμούς όταν διαβάζει ή γράφει.

Χάνει εύκολα τις σειρές του κειμένου όταν διαβάζει ή παραλείπει λέξεις ή προτάσεις.

Ακολουθεί με το δάκτυλό του τις λέξεις για να διατηρεί τη σειρά όταν διαβάζει.

Διαβάζει από πολύ κοντινή απόσταση και κλίνει το κεφάλι προς τη μία ή την άλλη πλευρά (ραιβόκρανο).

Γράφει λοξά.

Έχει πονοκεφάλους.

Δεν έχει σωστή στάση σώματος όταν μελετά.

Η προσοχή του αποσπάται υπερβολικά γρήγορα και δεν συγκεντρώνεται.

Δεν κατανοεί εύκολα αυτά που διαβάζει.

Αργεί υπερβολικά να τελειώσει τα μαθήματά του.

Ο έλεγχος

Οι γονείς οφείλουν να κοιτούν τα παιδιά τους στα μάτια βλέποντας πέρα από την ομορφιά τους, την αντίδρασή τους σε διάφορα οπτικά ερεθίσματα μιας που κατά κύριο λόγο οι επιδόσεις τους αλλά και η περαιτέρω επιτυχία τους στη ζωή εξαρτάται κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό από τη σωστή λειτουργία των οφθαλμών τους.

Κάθε παιδί θα πρέπει να περνά προληπτικό έλεγχο στα μάτια ακόμα και πριν αρχίσει να μιλά, αφού αρκεί η καλή παρατηρητικότητα του γονέα για να γίνει αντιληπτή οποιαδήποτε υποψία για πρόβλημα στην όραση. Τα παιδιά σχεδόν ποτέ δεν αναφέρουν οφθαλμικά συμπτώματα όταν δυσκολεύονται να μάθουν, διότι θεωρούν ότι τα βιβλία το κάνουν αυτό  σε όλους.

Αφήστε τα παιδιά να παίξουν έξω!

Η έκθεση σε φως της ημέρας για δύο με τρεις ώρες ημερησίως βοηθά στη ρύθμιση της ανάπτυξης του ματιού. Επιπλέον όμως μειώνει τον κίνδυνο ανάπτυξης μυωπίας ή έστω περιορίζει την έκταση της μειώνοντας τους τελικούς βαθμούς της, σύμφωνα με μελέτη που δημοσίευσε το Australian Research Council.

Η έρευνα

Αφορμή για τη διεξαγωγή της μελέτης στάθηκε ο συνεχώς αυξανόμενος αριθμός των παιδιών στο Χονγκ Κονγκ, στην Ταϊβάν, την Ιαπωνία, την Κορέα και την Κίνα, που τελειώνουν το σχολείο φορώντας γυαλιά.

Κατά τη διάρκειά της εξετάστηκαν παιδιά από τη Σιγκαπούρη και την Αυστραλία. Και οι δύο ομάδες είχαν περίπου τις ίδιες συνήθειες σε χρόνο ανάγνωσης, παρακολούθησης τηλεόρασης και χρήσης υπολογιστή.

Τα βοηθά να μην αναπτύξουν μυωπία!

Η σημαντικότερη διαφορά που παρατηρήθηκε μεταξύ των δύο πληθυσμών ήταν στο χρόνο που δαπανούσαν σε εξωτερικούς χώρους. Τα παιδιά από τη Σιγκαπούρη πέρασαν κατά μέσο όρο 30 λεπτά κάθε ημέρα σε υπαίθριους χώρους, σε σύγκριση με τα παιδιά της Αυστραλίας που βρίσκονταν έξω κατά μέσο όρο δύο ώρες.

Τα αποτελέσματα

Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι το 30% των παιδιών της Σιγκαπούρης ηλικίας 6-7 ετών, είχε ήδη αναπτύξει διαθλαστικό πρόβλημα όρασης (μυωπία), σε σύγκριση με μόλις το 1,3% των παιδιών της Αυστραλίας της ίδιας ηλικίας. Επίσης, τα παιδιά της Σιγκαπούρης, που τελε

ιώνουν το σχολείο φορώντας γυαλιά φτάνουν στο υψηλότατο ποσοστό του 90% ενώ στην αντίστοιχη ηλικιακή ομάδα της Αυστραλίας, το ποσοστό φτάνει περίπου στο 20%.

Αξίζει να σημειώσουμε πως και στις δύο ομάδες μελέτης υπήρχαν παιδιά κινεζικής καταγωγής, που ακολουθούσαν τα ποσοστά της αντίστοιχης τοπικής ομάδας. Αυτό το γεγονός επιτρέπει στους ερευνητές να εξαλείψουν την πιθανότητα η διαφορά να οφείλεται σε γενετικούς παράγοντες ή σε λόγους εθνικότητας.

Από την έντυπη έκδοση του Free Press Magazine “Εντυπάκι”. Δείτε το τεύχος ΠΑΙΔΙ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 2019 πατώντας εδώ